Boten: Elvira & Sailboa

Veerdienst Amsterdam en Almere vaart met twee klassieke boten. De Elvira is een Zwitserse Salonboot met ruimte voor maximaal 75 personen. Partyschip Sailboa is een oud-Hollandse rubuuste klipper, met plek voor maximaal 150 personen. Beide boten hebben een geheel eigen uitstraling. Het is niet van te voren bekend welke boot op welke dag voor de Veerdienst wordt ingezet, de keuze wordt gemaakt op basis van beschikbaarheid. Beide schepen zijn ook te huur voor uw eigen evenement, de Sailboa is zelfs een officiële trouwlocatie. Bruiloften, borrels, lunches en diners aan boord behoren tot de mogelijkheden. Evenals schoolreisjes en bedrijfsuitjes. Ook een transfer van A naar B is mogelijk. Een uitgebreid overzicht van gelegenheden en prijzen vindt u op de website van Navigo Amsterdam.

 

Elvira

Salonboot Elvira, geschikt voor borrels, diners, recepties en vergaderingen.Dit prachtige schip, gebouwd in 1938 voor het vervoer van gasten over de Zwitserse meren, vaart sinds 1998 rond in Nederland.

Naast de inzet voor onze Veerdienst naar Pampus en het Muiderslot zetten we de Elvira ook in voor uw jubileum, huwelijk, borrel, vergadering of presentatie. Amsterdam is de thuisbasis; we kunnen varen op de Amstel, het IJ, de Zaan, IJmeer en Vecht. Maar we varen ook op de Randmeren voor vaartochten van of naar Huizen of Naarden.

Kijk voor meer informatie op Navigo Amsterdam

 

Sailboa

Feestboot Sailboa is geschikt voor borrels, recepties, diners, vergaderingen, feestjes en meer.De Sailboa is een robuuste motorklipper met zowel een groot zonnedek als een ruim dat plek biedt aan gezelschappen tot 150 personen.

Heeft u interesse in de Sailboa als (varende) locatie voor bijvoorbeeld een borrel, barbecue, diner, bruiloft, of vergadering? Op Navigo Amsterdam vindt u meer informatie.

 

geschiedenis van de sailboa

De Sailboa had al een hele geschiedenis voordat zij in 2005 in gebruik werd genomen als feestboot. De boot werd in 1899 gebouwd door scheepswerf “Boot” in Delft als éénmast Zeeuwse zeilklipper. Het ijzeren, geklonken schip, met een lengte van 28 m, een breedte van 5.75 m en een diepgang van 1 m werd gebouwd voor 7.000 gulden, wat een enorm bedrag was voor die tijd.

Tot eind jaren zeventig functioneerde zij als vrachtschip en tot 1953 werd er alleen met zeilen gevaren. Het schip behoorde toe aan een schipper, wiens 11 kinderen allemaal in de roef geboren zijn en die op alle tochten meevoeren. Dat het een binnenvaartschip was, weerhield de schipper er niet van om de (kortste) route over zee te zeilen, om de vracht naar België te vervoeren. In 1953 werd er een luchtgekoelde Deutzmotor geplaatst, waarna het vrachtschip een tijdlang op motor en zeilen voer: de verzekering eiste in die tijd dat er altijd zeilen aanwezig waren, omdat dat als degelijker en betrouwbaarder werd gezien dan een motor.

Eind jaren zeventig werd het schip gekocht door een kunstenaar, die er tot aan zijn dood (eind jaren negentig) op gewerkt, gewoond en geëxposeerd heeft. Het schip werd begin 2000 van de sloop gered door Drijfgoed, de eigenaar van restaurant de Lizboa. Het was inmiddels behoorlijk toegetakeld.

De verbouwing van de Sailboa startte in 2004, tijdens de opnames voor de Hollywoodfilm “Deuce Bigalo“. In deze (overigens succesvolle!) film werd de boot “Pimp of da sea” genoemd en was de romp paars geschilderd met oranje vlammen. Ze was de woning van de hoofdrolspeler en er was een compleet bordeel op gebouwd. Een echte feestboot dus. Toen deze rol was uitgespeeld, is het schip grondig verbouwd en gerestaureerd door Drijfgoed, met als doel er een passagiersschip voor 120 personen van te maken, terwijl zo veel mogelijk oude details behouden bleven. De kruiplijn is 3 meter, zodat het schip onder veel bruggen door kan en dus een groot vaargebied heeft.

Vanaf Sail 2005 heeft het schip haar huidige identiteit als motorklipper en feestboot.